SEMELIŠKIŲ GIMNAZIJA
Trakų g. 73, Semeliškės, Elektrėnų sav.; į.k. 190664977; semeliskes@gmail.com; tel (8 528) 32 537

PRADŽIA
STRUKTŪRA IR KONTAKTAI
ADMINISTRACINĖ INFORMACIJA
KORUPSIJOS PREVENCIJA
VEIKLOS SRITYS
GALERIJA
Neįgaliems

Vasaris – sveikatingumo mėnuo

Išvyka į Molėtus
   Vasaris- sveikatingumo mėnuo. Nuotolinis ugdymas, darbas privertė įvairaus amžiaus žmones mokytis, dirbti uždarose erdvėse, daug laiko praleisti prie išmaniųjų įrenginių. Tad visą vasarį Semeliškių gimnazijos mokiniai buvo kviečiami didinti fizinį aktyvumą: sportuoti, žygiuoti, džiaugtis žiemos teikiamais malonumais, atlikti įvairias užduotis lauke, su draugais, artimaisiais aktyviai ir saugiai praleisti laisvalaikį. Buvo skatinamas mokinių kūrybiškumas, ieškoma įvairių raiškos formų.
   Pirmokai vykdė projektą "Vasaris-sveikatingumo mėnuo". Buvo akcentuojama judėjimo nauda, žingsniamačiais skaičiuojami kiekvienos dienos žingsniai. Tikslas buvo nueiti ne mažiau 3000 žingsnių. Per fizinio ugdymo pamokas buvo aptariami savaitės rezultatai. Į šią veiklą įsitraukė ne tik mokiniai, bet ir jų ir tėvai. Kartu skaičiavo žingsnius ir siuntė ataskaitas. Pirmokai išmoko naudotis įvairiomis žingsnius skaičiuojančiomis programėlėmis. 3 klasės mokiniai su klasės vadove Irute Rulevičiene priėmė judėjimo iššūkį ir kasdien nueidavo 4000 žingsnių. Per 28 d. trečiokai nuėjo po 1 680 000 žingsnių, kai kurie mokiniai ir daugiau. Ketvirtokai su klasės vadove V.Vitkauskaite vykdė projektą ,,1 000 000 žingsnių iki pavasario". Per visą vasario mėnesį 9 mokiniai ir mokytoja turėjo nueiti milijoną žingsnių. Kiekvienam teko po 100 000 žingsnių, po 4 000 kasdien. Savo tikslą jie pasiekė 100%!
   Mokytoja J. Rusakovienė antrokams pateikė aktyvias užduotis: 2 klasės mokiniai daug laiko praleido lauke, sportavo, žaidė, lipdė sniego figūras, darė sniego angelus. Klasės valandėlės metu aptarė sveikos gyvensenos svarbą, fizinio aktyvumo naudą.
   5 - 10 klasių mokiniams buvo pasiūlyta dalyvauti respublikiniame konkurse "Junkis į ėjimo iššūkį!". Jie turėjo galimybę atsitraukti nuo kompiuterių ir pajudėti, kiekvieną dieną skaičiuoti nueitus žingsnius. Daugiausiai žingsnių nuėjęs mokinys galėjo laimėti savaitės bei pagrindinį prizus. Mokiniai susidomėjo šiuo projektu ir jame dalyvavo. 11 klasės mokiniai vasario 15-21 d., atostogų metu žygiavo ir fiksavo žingsnių skaičių. Tikslas- nuo 30000 iki 50000 žingsnių. Vasario 25 d. gauti rezultatai buvo aptarti klasės valandėlėje ,,Kiek judu per dieną?".
   Apie sveiką gyvenseną ir judėjimo naudą, kaip apsisaugoti nuo traumų ir virusų 4 kl. mokiniams pasakojo ketvirtokės Godos mama Ramunė Barišauskienė, dirbanti bendrosios praktikos slaugytoja operaciniame skyriuje, slauganti COVID-19 sergančius pacientus. Visą savaitę mokytoja V. Vitkauskaitė pasaulio pažinimo pamokose kalbėjo apie žmogaus organizmo sandarą. Aptarė žmogaus kūno sistemos funkcijas, jų apsaugą, judėjimo svarbą ir naudą žmogaus organizmui.
   Pastrėvio skyriaus pradinių klasių mokytoja J. Stasiūnaitė vasario 8-12 d. vykdė projektinę veiklą ,, Augu sveikas mylimoj šaly – Lietuvoj“. Šios savaitės metu buvo aptarta, kaip stiprinti sveikatą. Kiekvieną dieną su 2-4 kl. mokiniais pamokų vyko mankštos pertraukėlės, po pamokų – judrieji užsiėmimai.
   Neatsiejama žmogaus sveikos gyvensenos ir puikios sveikatos dalis yra mityba. Vasario mėnesį vyko daug įvairių veiklų, susijusių su sveika mityba, jos įtaka sveikatai. Aštuntokai su biologijos mokytoja A.Dzikevičiene dalyvavo projekte "Sveikas kokteilis- energijos šaltinis". Visą mėnesį gamino sveikus kokteilius ir jais vaišino savo šeimos narius. Anglų kalbos mokytoja D. Butėnienė ir technologijų mokytoja M. Rašimienė 7 klasėje pravedė integruotą pamoką “Sveiko maisto patiekalas”. Anglų kalbos ir technologijų pamokų metu mokiniai lietuvių ir anglų kalbomis žiūrėjo įrašą apie sveikos mitybos lėkštę, reikalingas porcijas vaikui ir suaugusiajam. Technologijų pamokų metu mokiniai išnagrinėjo sveiko maisto piramidę ir gamino patiekalus. Anglų kalbos pamokoje mokiniai aptarė sveikus maisto produktus, sužinojo kokius produktus reikėtų rinktis kasdien ir kuriuos reikėtų valgyti rečiau. Rinko medžiagą, vieni su kitais dalijosi sveikos mitybos receptais, juos aprašė ir iliustravo. Visų darbai buvo kūrybingi ir naudingi. 9-10 kl. mokiniai su tikybos mokytoja N.Ustiliene, žiūrėdami ,,Mokslo sriubą apie šiuolaikinį maistą“ sužinojo, kad sveikatą reikia saugoti nuo jaunystės, o ne susirūpinti tada, kai užpuola ligos. Reikia valgyti daug daržovių ir mažinti suvartojamo maisto kiekį, nes energija niekur nedingsta, reikia mažinti cukraus vartojimą ir visada galvoti apie kasdienę mitybą. 6-7 kl. mokiniai, vadovaujami technologijų mokytojos E.Matonienės, gamino Gavėnios, sveikuoliškus patiekalus, devintokai kūrė ir demonstravo skaidres „Sveikas maistas“.
   Rusų kalbos pamokų metu mokiniai su mokytoja T. Seržantovič nagrinėjo aktualias temas ,,Renkuosi sveiko gyvenimo būdą“ ( Выбираю здоровый образ жизни) -12 kl., ,,Šventės“ (Праздники)-10 kl., ,,Mada, grožis ir sveikata“ (Мода, красота и здоровье)- 9 kl., ,,Sportas ir mes“ (Спорт и мы) -7 kl.
   Žalingi įpročiai turi neigiamos įtakos paauglių, jaunimo sveikatai ir yra susiję su tradiciniais ligų rizikos veiksniais – rūkymu, alkoholio ir narkotikų vartojimu, nesveika mityba, mažu fiziniu aktyvumu, polinkiu rizikuoti. Dorinio ugdymo (tikybos) pamokų metu mokiniai su mokytoja N. Ustiliene ieškojo atsakymų į klausimus apie sveiką mitybą, įvairių priklausomybių įtaką žmonėms. Tema ,,Priklausomybė nuo telefonų, kompiuterinių technologijų" (7-9 kl.). Susipažinus su pateikta informacija, sunkiausia mokiniams buvo įvykdyti praktinę užduotį, kai reikėjo kuo ilgesnį laiką praleisti be išmaniųjų technologijų. Kitą pamoką vaikai pasakojo savo patirtis, kaip buvo sunku ištverti, kaip norėjo paimti telefonus ir pasižiūrėti socialinių tinklų naujienas, rašyti žinutes, bendrauti su draugais. 8 kl. tema ,,Ar būtina apsvaigti?" nagrinėjo pasirinkimų galimybes. Mokiniai žiūrėjo ir aptarė filmą ,,Sieki euforijos- rinkis teisingai". Aštuntokai susipažino su 2 pasirinkimo galimybėmis: rinkis mėgstamą veiklą, siek užsibrėžtų tikslų ir pasieksi gyvenimo pilnatvę. Krepšininkai M. Kalnietis, R. Seibutis, galiūnas Ž. Savickas, kultūristas A. Mikiška pasakojo apie treniruotes, discipliną, mėgstamą veiklą, pasiektus rezultatus ir linkėjo kiekvienam jaunuoliui surasti sritį, kurioje galėtų save realizuoti. Ir kitas kelias, prasidėjęs nuo 13-14 metų, vedantis į mirtį ir tapęs narkotikų liūnu, kuriame atsidūrė Lijana, Deivydas, Antonas, Viktoras. Narkotikus vartojantys žmonės viliasi, kad kada nors sugrįš į realų gyvenimą ir ištrūks iš to užburto rato. Jaunimui siūlo pasimokyti iš jų klaidų ir ieškoti mėgstamos veiklos, užimtumo, kad smalsumą paragauti ,,žolės" nugalėtų įvairi, motyvuota veikla.
   Klasės vadovė J. Lėlienė klasės valandėlės metu penktokams pasiūlė sugalvoti ir vykdyti sveikatingumo veiklą. Aptartą veiklą ,,Geros savijautos kalendorius“ penktokai savarankiškai vykdė visą vasario mėnesį. Šio projekto tikslas – išmokyti mokinius savistabos ir savikontrolės. Dideliame balto popieriaus lape pažymėję vasario mėnesio dienas, sąžiningai jas pildė sutartiniais ženklais. Mokiniai buvo nutarę, kad 60 minučių buvimas lauke pažymimas visa, 30 minučių buvimas – puse, 15 minučių – ketvirčiu saulės piešinio, nebuvimas lauke – piešiamas mėlynas debesėlis. Atitinkamais ženklais mokiniai taip pat žymėjo sveiką mitybą (kiek vaisių vienetų per dieną suvalgoma), savo miego trukmę valandomis (žinodami, kad tokio amžiaus vaikams būtinas 8-9 valandų poilsis), knygų skaitymą puslapiais, telefono ar kompiuterio naudojimo trukmę (turėdami informaciją, kad tik dvi valandos prie išmaniųjų technologijų yra saugios) . Taip pat buvo sutarta atitinkamais veidukais pažymėti kiekvienos dienos nuotaiką. Mėnesiui pasibaigus pristatyti rezultatai džiugino ir pačius mokytojus ir klasės auklėtoją. Judrieji penktokai vasario mėnesį buvo fiziškai aktyvūs: dažnam pavyko lauke išbūti ir ilgiau nei valandą, ypač per atostogas, kiti rinkosi mankštas namuose, grūdinimosi procedūras, žiemos sporto (slidinėjimas, čiuožimas, važinėjimas su rogėmis) pramogas ar tiesiog ramų pasivaikščiojimą sniegu pasipuošusiame miške. Mokiniai dar kartą sau ir kitiems patvirtino seną tiesą – laikas praleistas gamtoje naudingas ne tik fizinei, bet ir psichinei žmogaus sveikatai. Sunkiausiai sekėsi savarankiškai riboti kompiuterinių žaidimų laiką, kompiuterio naudojimosi trukmę ar televizoriaus žiūrėjimą. Nors šiuos susitarimus šeimoje nuolat vaikams primena suaugusieji, dažnam iš jų tenka plėšte atsiplėšti nuo virtualaus pasaulio linksmybių ir į rankas paimti knygą.
   Devintoje klasėje vasario mėnesį vykdytas projektas, skirtas sveikatingumo mėnesiui įprasminti. Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja J. Lėlienė mokiniams skyrė kūrybinę užduotį: susirasti sveiką gyvenimo būdą propaguojantį žmogų ir iš jo paimti interviu. Interviu temos įkvėpimui devintokai turėjo pasisemti iš mūsų tautos šviesulio, rašytojo ir mąstytojo Vydūno žodžių: „Norėdamas sveikas būti, žmogus būtinai turi gyventi protingai ir išmintingai. “. Projekto pradžioje mokiniai planavo pakalbinti ir gimnazijos kūno kultūros mokytoją ir Semeliškių bendrosios praktikos gydytoją. Baigiamieji darbai parodė, kad lengviausia būnant tokio amžiaus kalbėtis su artimaisiais, todėl dažnas devintokas interviu ėmė iš savo mamos, tetos ar sportuojančio pusbrolio. Darbų aptarimas, įsivertinimas ir temos apibendrinimas vyko per lietuvių literatūros pamoką kovo 1 d.
   Geografijos mokytoja A. Kieliūtė su vyresniųjų klasių mokiniais žiūrėjo filmą apie ekologines problemas, diskutavo sveikatingumo temomis, ieškojo sąsajų tarp ekologijos ir sveikatos būklės. Dailės mokytoja E. Matonienė vykdė projektinę veiklą „Vasaris-sveikatingumo mėnuo“. 5-12 klasių mokiniai piešė plakatus, o 10 klasės mokiniai matematikos pamokos metu piešė geometrines figūras, jų ieškojo lauke, kieme, fotografavo ir siuntė matematikos mokytojai O. Bukinienei. Technologijų mokytoja L. Stankaitienė 5-6 klasių mokiniams paruošė kūrybines užduotis. Penktokai turėjo pagaminti 5 skirtingų medžių etiketes, surasti šiuos medžius savo gyvenamojoje aplinkoje ir ant medžių šakų pakabinti korteles su pavadinimais. 6 klasės mokiniai turėjo surasti 5 šalia namų augančius medžius, atlikti medienos rūšių pavadinimų užduotis, įvardinti medienos paskirtį.
   Tegul sveikatingumo veikla tęsiasi ne tik vasario mėnesį, bet visus metus, visą gyvenimą, o jaunoji karta formuoja sveikos gyvensenos įgūdžius!


Nijolė Ustilienė